اسکندر شیرازی
چکیده
یکی از ضرورتهای اصلی دولتهای دموکراتیک، وجود سیستم پاسخگویی جامع در بخش مدیریت دولتی است و بدون وجود این سیستم، احتمال بروز فساد اداری و نارضایتی در سازمانهای بخش دولتی وجود دارد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و آزمون ابعاد و مؤلفههای پاسخگویی سازمانی و طراحی مدل سازمان پاسخگو برای سازمانهای بخش دولتی است. این پژوهش با توجه ...
بیشتر
یکی از ضرورتهای اصلی دولتهای دموکراتیک، وجود سیستم پاسخگویی جامع در بخش مدیریت دولتی است و بدون وجود این سیستم، احتمال بروز فساد اداری و نارضایتی در سازمانهای بخش دولتی وجود دارد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و آزمون ابعاد و مؤلفههای پاسخگویی سازمانی و طراحی مدل سازمان پاسخگو برای سازمانهای بخش دولتی است. این پژوهش با توجه به هدف انجام آن بنیادی و روش تحقیق آن آمیخته با رویکرد متوالی-اکتشافی است و در ۲ فاز کیفی و کمی انجام شده است بدینصورت که ابتدا دادههای کیفی با استفاده از مصاحبه با ۱۹ نفر از خبرگان که به روش هدفمند انتخاب شده بودند، جمعآوری گردیده و به روش دادهبنیاد و استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند سپس با استفاده از ابزار پرسشنامه پیمایش در محیط آزمون آغاز و جمعآوری دادههای کمی انجام شده است دادههای بخش کمی با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفتند و در نهایت مدل سازمان پاسخگو طراحی گردید. در فاز کیفی پژوهش ۱۶۷ زیرمقوله در قالب ۵۴ مقوله فرعی و ۶ مقوله اصلی دولت پاسخگو، مدیران پاسخگو، ساختار پاسخگو، کارکنان پاسخگو، فرهنگ پاسخگو و اربابرجوع پاسخگویی طلب دستهبندی شدند. براساس نتایج به دست آمده ساختارشکنی در قوانین و ترویج فرهنگ پاسخگویی به دلیل تکرار مکرر در فرایند مصاحبهها بهعنوان مقولههای محوری پژوهش انتخاب شدند. همچنین در بین ابعاد سازمان پاسخگو، مقوله ایجاد ساختار پاسخگو با آماره تی برابر با ۳۲/۴ و اندازه اثر ۷۷/۰، دارای بالاترین تأثیر و مقوله فرهنگ پاسخگو با آماره تی برابر با ۹۶/۲ و اندازه اثر ۵۱/۰ کمترین تأثیر را بر ایجاد سازمان پاسخگو دارا است.
مدیریت دولتی
اسکندر شیرازی؛ مهران مصری
چکیده
ففشار روانی ویژگی اجتنابناپذیر کار و زندگی است برخی از سازمانها فشار روانی چندانی ندارند اما برخی سازمانها فشار روانی دوچندانی را تجربه میکنند با ورود بیماری کوید-19 فشار روانی مضاعفی بر برخی سازمانها علیالخصوص کارکنان حوزه بهداشت و درمان وارد گردید از آنجایی که فشار روانی قابلکنترل و پیشگیری است تاکنون مدلهای متعددی ...
بیشتر
ففشار روانی ویژگی اجتنابناپذیر کار و زندگی است برخی از سازمانها فشار روانی چندانی ندارند اما برخی سازمانها فشار روانی دوچندانی را تجربه میکنند با ورود بیماری کوید-19 فشار روانی مضاعفی بر برخی سازمانها علیالخصوص کارکنان حوزه بهداشت و درمان وارد گردید از آنجایی که فشار روانی قابلکنترل و پیشگیری است تاکنون مدلهای متعددی برای مدیریت آن ارائه شده است این تحقیق با هدف ارائه مدل بومی فشار روانی در بخش دولتی (مورد مطالعه: بیمارستانهای تبریز) انجام گردیده و با استفاده از رویکرد نظریه برخاسته از دادهها در پی ارائه مدلی بومی برای مدیریت فشار روانی است این پژوهش با استفاده از روش کیفی و نظر خبرگان و با استفاده از روش گلیزری و مصاحبه با خبرگان که به تعداد 45 نفر از مدیران و سرپرستان بیمارستانهای تبریز میباشند صورت گرفته است این تحقیق از نظر روش توصیفی و از لحاظ هدف بنیادی است. در فرایند پژوهش از دو مرحله کدگذاری واقعی (کدگذاری باز و کدگذاری انتخابی) و کدگذاری نظری استفاده شده و در طول مصاحبهها 57 کدباز، 28 مفهوم و 5 مؤلفه استخراج شد که در دو مقوله اساسی موارد قابلکنترل و موارد غیرقابلکنترل دستهبندی شدند
فریدون احمدی؛ اسکندر شیرازی
دوره 3، شماره 2 (پیاپی 10) ، فروردین 1394، ، صفحه 91-106
چکیده
این مقاله به بررسی ابعاد محیطی سازمان ادارهکنندۀ ضربۀ روحی سازمانی میپردازد. برای این کار ابتدا پرسشنامۀ طراحی شده به روش دلفی در بین بیش از 111 نفر از خبرگان شرکتکننده در پانل تخصصی توزیع شد و پس از تجزیه و تحلیل نتایج آن به کمک نرمافزار لیزرل، شاخصها و مؤلفههای مورد نیاز به دور دوم راه یافته و در دوم از میان ابعاد محیطی ...
بیشتر
این مقاله به بررسی ابعاد محیطی سازمان ادارهکنندۀ ضربۀ روحی سازمانی میپردازد. برای این کار ابتدا پرسشنامۀ طراحی شده به روش دلفی در بین بیش از 111 نفر از خبرگان شرکتکننده در پانل تخصصی توزیع شد و پس از تجزیه و تحلیل نتایج آن به کمک نرمافزار لیزرل، شاخصها و مؤلفههای مورد نیاز به دور دوم راه یافته و در دوم از میان ابعاد محیطی پسشنهاد شده، مؤلفههای محیط فرهنگی، محیط سیاسی- قانونی، محیط اجتماعی، محیط فنّاوری، محیط اقتصادی، محیط فیزیکی، مسئولیت اجتماعی و اخلاقیات در دور اول دلفی تأیید شدند و برای رتبهبندی شاخصهای هر کدام، کلیۀ مؤلفههای تأیید شده به دور دوم دلفی راه یافتند در دور دوم دلفی، مهمترین شاخصهای هر مؤلفه انتخاب شد و در نهایت، در دور سوم دلفی که به رتبهبندی مؤلفههای اثرگذار بر سازمان ادارهکنندۀ ضربۀ روحی تمرکز داشت، مشخص شد که دو مؤلفۀ مسئولیت اجتماعی و اخلاقیات، به ترتیب مهمترین مؤلفههای سازمان مذکور میباشند. همچنین در پایان با استفاده از نرمافزار path analysis روابط بین متغیّرها و تأثیر مستقیم و غیر مستقیم آنها بررسی شد که بر اساس نتایج اخذ شده از نرمافزار تحلیل مسیر مشخص شد مؤلفههای ابعاد محیطی دارای تأثیرگذاری مستقیمی به میزان 55/0 بر سازمان ادارهکنندۀ ضربۀ روحی در سازمانهای دولتی دارد؛ در حالی که این متغیّر دارای تأثیرگذاری غیر مستقیم بیشتر از تأثیر مستقیم و به میزان 11/ بر سازمان مذکور میباشد.